Kantareller.

9kommentarer

Igår fick jag av kollegan Thom massvis med kantareller.
 
Själv har jag varit ute i skogen en gång å letat svamp. Det var 1991, jag pluggade till barnskötare under en 40 veckors period å då skulle det minsann plockas svamp, det resulterade i att jag gick vilse.
 
Så nu har jag återigen fått ett gäng kantareller å om den stund kör jag samma process som sist. Tar med dem till söstrami och sen får jag förhoppningsvis tillbaka dem, rensade och förvällda. En asbra deal tycker jag. :-)
 
 
Sen gäller det att jag törs använda dem till nån maträtt åsså. :-)

9 kommentarer

Crille

20 Oct 2012 22:10

Nästa höst tar vi några svampletarrundor!
GPS funkar i skogen med. :)

Svar: Då kommer du få släpa ut mig dit, för jjag kommer inte ge det som förslag. :-)
Nettan

Crille

21 Oct 2012 14:07

Det är rätt bra motion att gå i skogen, low impact också... :)

Svar: Ok, jag kan görat för motionen men inte för svampen! Punkt slut. Hahaha
Nettan

Crille

21 Oct 2012 14:24

Vaddå, gillar du inte svamp?!

Svar: Inte å plocka. Det bor dessutom farliga djur i skogen. Jag är en betongmänniska ända ut i fingerspetsarna!
Nettan

Crille

21 Oct 2012 14:29

Farliga djur? Det skulle vara människan då, för djuren är oftast räddare än oss.
Spenderade de flesta hösthelgerna i skogen när jag växte upp, har aldrig ens sett ett farligt djur i skogen.

Svar: Jag har sett en orm! Men då får du vara min räddare om det händer nåt. Perfa!!!
Nettan

Crille

21 Oct 2012 14:39

Orm?! Ha, då är det bäste man/kvinna klarar sig själv! Har du aldrig sett mig springa förut så lär du göra det då! ;)

Svar: Hahaha, jag sa ju det! Skitfarligt i skogen!!!
Nettan

Crille

21 Oct 2012 15:16

Äh, det är det inte alls det!

Svar: Björn, getingar, ormar, älgar, blottare....listan kan göras lång. :-)
Nettan

Crille

21 Oct 2012 20:37

Enda gången jag sett en Björn är i djurparker, du har säkert ett getingbo någonstans i närheten, ormar "springer" inte så fort, älgarna är skiträdda för människan.
Varje höst kommer det gubbar och matar älgarna med äpplen, några veckor senare sitter de fega kräken med gevär istället för äpplen får älgarna bly...
.
Och till slut, den stackars blottaren som står långt in i en skog, han är nog inte den modigaste människan på jorden, han lär springa när vi kommer och väsnas.

Svar: Okej jag ger mig! Vi ska ut och plocka svamp nästa år. Men jag kommer inte hoppa utav förtjusning, bara så du vet!
Nettan

Crille

21 Oct 2012 20:41

Det är rätt mysigt att knata runt lite och man blir glad när man hittar svamp!
Gör man inte det så får man trösta sig med en kopp kaffe och en macka!
Jag hade ju inte tänkt att vi ska vara ute i flera timmar! Så kul är det inte... :)

Svar: Ok, jag ger mig. Du får visa, så gör jag likadant. :)
Nettan

Crille

22 Oct 2012 16:48

Spätti, kolla in denna: http://i.imgur.com/Lw1e2.jpg
:D

Svar: Hahaha, du ser, det är livsfarligt. :-)
Nettan

Kommentera

Publiceras ej