Fick en fråga på fejjan om vad dumpning är.

0kommentarer

Kopierade det å la in konversationen här, så även ni kan ta del av svaret. 

Joseph: Kämpa! :)
för 39 minuter sedan · 

  • Daniel : Dumpa?
    för 38 minuter sedan ·
  •  
    Joseph: För mycket mat för snabbt ger upphov till extrem blodsockerhöjning på kort tid. Inget farligt, men väldigt obehagligt. Vanligt hos GBP-opererade.
    för 36 minuter sedan ·
  •  
    Daniel: Ah, ok. Tack för svaret! :)
    Keep it up Nettan!
    för 35 minuter sedan ·
  •  
    Joseph: Då man saknar en normal nedre magmun och tolvfingertarm så kommer maten för snabbt ner i tunntarmen. Alla dumpar på olika saker och för olika mängder. Man börjar kallsvettas och blir lite yrslig. Men som sagt helt ofarligt och går över på en halvtimme ungefär.
    för 31 minuter sedan ·  · 1
  •  
    Jag : Joseph - Min första riktiga dumpning, blev helt paff om jag ska vara helt ärlig. Men nu vet jag och jag vill banne mig inte ha det igen. Men jag ska fortsätta kämpa! :-)Daniel - GBP funderar på samma sätt som antabus för en alkoholist. Äter man fel, så mår man pissdåligt. Vilket är en fördel när man är en tjockis. :-)
    för 30 minuter sedan ·  · 2
  •  
    Jag : Daniel - Tack för stödet. :-)
    för 30 minuter sedan ·  · 1
  •  
    Nathalie: Behöver inte vara pga för mycket mat. Även för mkt fel fett eller för mycket socker. Glass dumpar många på pga att glass har både mkt fett & mkt socker. Får jag i mig för mkt chips tex, så dumpar jag. Blää. Var det din första dump nettan? Du kanske inte är en sån som dumpar så lätt eller så har du skött din mat & allt exemplariskt :)
    för 30 minuter sedan ·
  •  
    Nathalie: Oj, hade kommit fler inlägg medans jag skrev mitt. Haha
    för 29 minuter sedan ·
  •  
    Jag:  Nathalie - Det var nog min första dumpning pga av fet mat. Har ätit för fort en gång men då fick jag inte hjärtklappning som idag. Tror jag har svårt för att dumpa vilket är lite synd, vill ju gärna få den "käftsmällen" när jag gör fel. :-)
    för 27 minuter sedan ·
  •  
    Joseph: Jobbigt att du fick den "in public". Jag fick min första hemma tack och lov. Nu kommer de mer sällan och inte lika allvarliga som i början. Man lär sig vad som ligger i riskzonen. Är man tveksam så får man prova lite och vänta en stund. Oftast är det att man tuggat för dåligt eller att det är väldigt fett eller sött. Antabus är en väldigt bra liknelse. :)
    för 27 minuter sedan ·
  •  
    Joseph: Glass är verkligen inte bra, om den inte är laktosfri, det är fina grejer, speciellt SIA, mums! :) Jag dumpade en gång på grillad fläskfilé, då var det för att jag åt en skiva för mycket. Tyvärr dumpar jag inte på klassikerna vitt bröd och chips, så där får man använda förnuftet. ;)
    för 23 minuter sedan ·  · 1
  •  
    Jag: Har världens bästa kollegor som vet allt om min hälsoresa, så det kändes tryggt att vara med dem. :-). Men jag har varit ganska så restriktiv när det gäller att testa olika saker som jag vet på förhand kommer på åt helve....
    för 23 minuter sedan ·  · 1
  •  
    Nathalie: Mina är lite olika. Mår för det mesta illa och ibland slår hjärtat väldigt fort. Jag dumpade ingenting i början men nu tycker jag att jag gör det väldigt ofta. Och inte för jag äter chips jämt får ni inte tro ;) ibland dumpar jag på mat som en annan gång gått jätte bra. Väldigt knepigt. Senast dumpa jag nyss efter middagen. Vet dock inte varför :s
    för 22 minuter sedan ·
  •  
    Jag:  En kompis till mig dumpar jättelätt på fastande mage, tex på sill å lax men äter hon nåt litet innan, så fixar hon det galant. Det är ca 2,5 år sen hon gjorde sin op.
    för 21 minuter sedan ·
  •  
    Nathalie: Ja , jag tycker det är lite knepigt allt det där. Det kan ju bero på hur dagen sett ut annars oxå eller så. Men när jag dumpar på middag med mat jag vet är bra så börjar man ju fundera. Idag år jag gryta med kyckling, chorizo, champinjoner , matlagningsgrädde och paprika ost. Sån på burk. Kanske var osten som är fet?
    för 17 minuter sedan ·
  •  
    Jag: Tänk vad bra det hade varit om vi skrivit allt det här på bloggen i stället, så hade fler kunnat ta del av våra erfarenheter angående dumping. Är det ok för alla att jag kopierar det å lägger in det i bloggen?
    för 15 minuter sedan ·
  •  
    Jag: Ja, Nathalie jag har tyvärr inte så himla mycket erfarenhet av dumping, då jag blev av med oskulden, gällande dumping idag. Men det är väl egentligen det hela operationen går ut på........att hindra oss från att äta för fet, för mycket sockrad, för mycket mat osv. :-)
    för 13 minuter sedan ·
  •  
    Nathalie: Ja för min del är det helt ok :) ja jag är faktiskt glad att jag dumpar. Det får mig att avstå från saker som annars hade varit jätte svårt. Älskar choklad, men nu räcker det med typ 3 godisar istället för en halv påse man hade tryckt i sig innan. Eller en näve chips istället för halva påsen. Vissa dumpar ju inte alls. Hade jag varit en av dem hade allt varit mycket svårare för mig.
    för 8 minuter sedan ·  · 1
  •  
    Jag: Jag är en mes, så jag har inte tordats så himla mycket å tur är väl det. Hahaha
  • Kommentera

    Publiceras ej