Med Evelina på akuten. :-(

0kommentarer

Idag på lunchen fick jag ett desperat sms från Evelina som mått dåligt under en längre tid och varit sjukskriven och inlagd på sjukhus om vartannat det senaste året. Hon skulle in till akuten pga sin smärta och ville ha stöd. Jag och Tobbe åkte till Surahammar och hämtade henne.
 
 
Det konstiga är att hon inte får någon hjälp och efter några timmar sa läkaren på Akuten att hon inte kunde göra nåt och ville skicka hem henne med alvedon?!?! Jag blev helt skrämd när jag hörde detta. Om man åker in akut efter konsultation med både Familjeläkare och Medicin avd (där Evelina är inskriven) och de har sagt åt henne att åka dit, hur kan de då bara rycka på axlarna och säga att vi kan inget göra? Min fråga till henne var, om hon som läkare inte kan göra nåt, vem fan kan då hjälpa Evelina?
 
Att hamna "mellan stolarna" på det här sättet och bara skyflas runt mellan olika läkare och avdelningar måste vara hemskt och enormt tärande på psyket. När man som patient inte får en diagnos, så vet man ju heller inte vad man fightas emot. Jag bad läkaren skicka Evelina vidare såvida hon inte kunde göra nåt men fick återigen svaret att det kunde hon inte heller göra. Min fråga är återigen..........vem kan göra det om inte hon?!?!
 
Evelina är en levnadsglad tjej som jag har massa härliga minnen tillsammans med, minnen fulla med skratt, glädje och massa bus. Men hon håller sakta men säkert på att brytas ned och vi runt omkring henne kan bara se på. Finns så oerhört lite man kan göra som vän i de här situationerna. Jag blir så arg och ledsen!!
 
Det slutade med att Evelina återigen blev inlagd och nu på hjärtavdelingen. :-(
Så nu håller jag alla tummar å tår för att hon får hjälp i morgonbitti av någon mer kvalificerad läkare med hjärtat på rätta stället!!!
 
Själv har jag nyss blivit hämtad av Tobbe efter 10 timmar på akuten och jag är så tacksam över att få vara frisk. Att vara sjuk i dagens Sverige kräver enormt mycket energi av patienten, energi som egentligen borde läggas på att tillfriskna.
 
Evelina massa styrkekramar till dig, min vän! <3
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej