Idag startar min terapi.

2kommentarer

Hm, idag ska jag träffa min terapeut för första gången och vi har ett gäng träffar inbokade de närmaste veckorna. Såg honom visserligen en gång innan sommaren men det är nu vi ska börja jobba med mitt inre och mina tankar.
 
Fick tre uppgifter av honom.
 
1. Promenera 45 minuter varje dag.
2. Läs boken, " att leva ett liv, inte vinna ett krig"
3. Kommer jag inte ihåg......ops. :-)
 
1. Har jag promenerat 45 minuter varje dag? Ja, det tror jag nog. Gått ut med hunden, gått på ett shoppingcentra, gått ner till stranden i turkland, osv. Det borde vara minst 45 minuter. Check.
 
2. Läst boken? Den skulle läsas under hela sommaren. Har börjat läsa den flera omgångar men den är tung. Å nu sitter jag här och läser som en galning, började med boken igår. Tycker den är konstig men visst kan vi ha den som diskussionsunderlag. Håller jag med om allt som står i boken? Nej, verkligen inte. Men mycket av det som står använder jag mig redan av. Jag ser fram emot att få argumentera med honom om att jag anser att en hel del är ordbajseri i boken. Undrar hur han reagerar?!?!
 
3. Ja, här kommer jag så klart att få på tasken. Har försökt minnas vad han ville att jag skulle utföra men det är helt blankt i skallen.
 
 
 
Dålig citat från boken
" Själva fenomenet acceptans är inte lätt att gripa sig an om man har abitionen att vara vetenskaplig. Begreppet har än så länge inget uttalat vetenskaplig eller teoretisk förankring i grundläggande psykologiska teoribildningar som kognitions-, emotions- eller inlärningsteorin även om det definitionsmässigt måste beskrivas med begrepp från samtliga områden"
 
Den andra meningen i citatet är aslååååååångt! Å vad fan betyder det??? Det här stod i inledningen på boken och gjorde mig tyvärr ganska så avig till författarens sätt att formulera sig. Vi jiddrar inte samma språk. :-) 
 
Bra citat
"Acceptans - är att komma till ro med verkligheten"
 
Håller med fullständigt. Dessutom förstår jag hennes svenska. :-)
 
Nu ska boken läsas klart och sen ska jag vara på min terapi kl 15.15. Ser fram emot det som 17!
 
 

2 kommentarer

Crille

09 Aug 2012 12:45

Man kan läsa det som att vetenskapsmän inte vet vad acceptans är.
Psykologerna vet inte heller, men de gissar att det blir ganska bra om man plockar lite begrepp från allt de gör.

Kontentan måste ju vara att acceptans är svårt att acceptera... :)

Nettan

09 Aug 2012 12:49

Hahaha, jävligt krångligt sätt att beskriva det på. Gillar din förklaring bättre. :-)

Kommentera

Publiceras ej