Läste i en annan blogg

0kommentarer

Läste i en annan blogg om en tjej som gjort Gastric bypass operation för ca 2år och hur otroligt tungt hon tyckte att det var just nu. Hon har inte nåt sina mål än och får ingen hjälp eller stöttning av Landstinget.
 
Jag kan nog inte tillräkligt ofta påminna alla om att operationen är ett fysiskt ingrepp medans jag anser att fetma är en psykiskt sjukdom. Därför är det helt vansinnigt att operera i den utsträckning de gör idag, iallafall när vården inte tar hand om patienterna i efterhand. Fetma är ett missbruk som man behöver hjälp med lång tid efter operationen, då missbruket ofta har hållit på i många herrans år.
 
Blir frusterad av att höra hennes och många andras kamp till ett hälsosamt och längre liv. Är glad för min familj och vänner som ställt upp till 1000% när jag velat "fuska" och fortsätta med mitt invanda beteende gällande kost och motion.
 
Operationen är allt annat än en quickfix, kom ihåg att det är ett mat-missbruk som ska stoppas, ett missbruk lika svårt och jobbigt som nåt annat. Vi som lider av fetma måste dagligen motstå frestelser av föda flera gånger per dag, samtidigt som vi ska ta rätt beslut över de intag vi faktiskt måste göra för att kunna gå ner i vikt och ha igång ämnesomsättningen. Och då behöver man ha mycket vilja och målmedvetenhet för att kunna klara nå målet att bli en frisk person. Tyvärr så missar landstinget informera om det här tillräckligt mycket och det blir en chock för väldigt många människor.
 

Kommentera

Publiceras ej