Hörde på radion idag om något som var helt nytt för mig "miljonsvenska".

1kommentarer

Alla ni som känner mig vet min syn på vår invandrarpolitik, jag är FÖR ett mångkulturellt samhälle men det här med att fd "rinkebysvenskan" vill bli accepterad som en egen dialekt, är jag väldigt skeptisk till.
 
En dialekt är enligt mig flera hundra år gammal och alla i närområdet ska förstå språket oavsett ålder. Visst kommer det till nya ord som vi kallar slang även i gamla dialekter med de flesta orden består för all framtid.
 
Enligt min åsikt så är  "Rinkebysvenskan" eller för all del "miljonsvenskan", skapat av ett gäng unga pojkar som hittat på ett eget blandat språk mellan olika kulturer, vilket inte känns som om alla åldrar i närområdet förstår. Plus att det innebär att spåket kommer att utvecklas hela tiden, då dessa unga pojkar kommer bli äldre och nya kommer att ta vid. 
 
Vart kommer ordet "miljonsvenska" ifrån? Har svårt att tro att vi har en miljon svenskar som talar "Rinkebysvenska" eller?
 
Jag tycker "Rinkebysvenskan" är ett intressant begrepp och är glad att flera olika nationer i ett litet område har kunna hitta ett alldeles eget språk att tala med varandra på och därmed närma sig varandra. Ett språk som jag antagligen inte skulle förstå ett nå av, tyvärr.
Det gör att jag ännu mer inser att Sverige är mångkulturellt och att vi måste lära oss att bo, sova, arbeta sida vid sida oavsett härkomst.
 
Dock anser jag att "rinkebysvenskan" inte ska bli en egen dialekt. Mycket möjligt att jag får skit för det här men som tur är så lever vi i ett samhälle med yttrandefrihet. :-)
 
Hela begreppet "Miljonsvenska" är nytt för mig och blir mer än gärna informerad av någon mer lärd inom ämnet. Vem vet, jag ändrar säkerligen min åsikt bara jag blir upplyst. :-).
 
Hoppas det, för jag vill inte vara en person som stannat upp i utvecklingen och sitter kvar med gamla, trista fördomar. :-)
 

1 kommentarer

Crille

18 Sep 2012 14:47

Jag tycker inte det är en dialekt, jag vill nog klassa det som slang.

Svar: Precis så tycker jag också. :)
Nettan

Kommentera

Publiceras ej