Kvällens gryta på liten tallrik

5kommentarer

Grytan som jag gjorde i kväll var riktigt god. Och som vanligt vill ju hjärnan ha mer än vad kroppen behöver. Så jag försöker ofta äta på små tallrikar för att "lura" min hjärna att jag får en stor portion mat.
 
Skillnaden blir ganska stor för ögat.
 
 
Att äta på små tallrikar gör att även jag får lassa på mycket mat på mitt fat. :-)
 
Jämför det med min pappas tallrik när jag lagt upp "lagom" med mat till honom. Det här skulle vara alldeles för mycket för min del och för oss som vill gå ner i vikt.
 

5 kommentarer

Crille

23 Oct 2012 22:02

Åh! Grönsaker!!
Ser riktigt gott ut!

Svar: Det var jättegott och är ju så enkelt att laga. :-)
Nettan

Crille

23 Oct 2012 22:11

Jag är sugen på att köpa en "Crock pot", en s.k. "slow cooker". (Den ser ut som en riskokare och tillagar maten på låg värme under lång tid.)

Kött bli så mört att det faller isär.

Svar: Det var väl en sån vi såg på COOP när jag hämtade dig på lasarettet eller? Jag lagar inte så avancerad mat, så för mig räcker en gammal hederlig kastrull. Hahaha
Nettan

Crille

23 Oct 2012 22:19

Exakt!

Den är ju så okomplicerad den kan bli!
Du vräker bara i det du vill ha där, vrider på hur länge det ska tillagas, sen är det bara att vänta på plinget.... :)

Svar: Som en vanlig kastrull alltså?
Nettan

Sus

23 Oct 2012 23:05

Gryta är, som jag skrivit tidigare, hur gott som helst. Och nyttigt... och gott :)
Du frågade om Esa hade något bra recept... det har han inte. Han kör på känsla. Slänger i vad som finns hemma av grönsaker och kött. Vätskan han har i är buljong, vin, kaffe och allt blir lika gott.
Våga exprimentera är nog hans råd.

Svar: Vin och kaffe? Det var någonting nytt, vad kul! :-) Vilket kött brukar ni använda? Jag har än så länge bara använd högrev men det måste ju finnas annat man kan ha i?!?!
Nettan

Crille

23 Oct 2012 23:51

Om det var som en vanlig kastrull så skulle produkten vara helt onödig, gissar att det finns fördelar/skillnader...
De har varit väldigt populära i Nordamerika sedan 70-talet.

Svar: Aha, inhandla en sån och tala om för mig vilka fördelar det är, så kanske jag köper in en jag åsså. Hahaha
Nettan

Kommentera

Publiceras ej