7:e juni, en dag med massa glada, kärleksfyllda minnen.

0kommentarer

I dag skulle min mamma ha fyllt 72år! Många år av stor saknad. <3

Då min mamma var norska och halva min släkt bor där, så har vi självklart en massa norska traditioner i vår familj. En av de största är innehavandet av en norsk bunad. Min syster och jag har precis som alla andra norskor fått våra folkdräkter när vi konfirmerade oss. Vår morfar gjorde vår bröstduk och bälte och hela dräkten är ett vackert konstverk.

Jag, Jorunn och Lisa midsommarafton -96.

När min mamma kom till Sverige, så flyttade hon till och arbetade i Sätra Brunn och det var också där som mina föräldrar träffades och blev kära i varandra. :-) Jag har också till stor del min svenska släkt runt omkring Sätra Brunn, så jag har spenderat mycket av min barndom i de trakterna.

Midsommar har alltid firats i Sätra Brunn och då har vi haft på oss våra dräkter. När Josefin och mina syskonbarn föddes, så började mamma och jag sy dräkter till dem, så söta. <3.

Freddan, Adde, Bea, Josefin och Jonathan i Sätra Brunn -97

Men sen mamma gick bort har det varit alldeles för jobbigt för oss alla rent känslomässigt att åka dit och då har vi valt att fira midsommar hemma hos Lisa i stället.

För nån vecka sedan så sa min pappa att i år vill han åka till Sätra Brunn och fira midsommar. Så igår tog jag fram min bunad, som varit för liten de senaste 10 åren och efter alla dessa år är den för stor. Men jag kommer iallafall i den och jag har pratat med Lisa om att få låna hennes bröstduk och bälte. Då mina föräldrar hade inbrott för några år sen, blev mina tyvärr stulna. :-(

Så i år ska jag följa med pappa till Sätra Brunn på midsommar och jag hedra min mammas minne och bära min norska folkdräkt med stolthet och massa kärlek till min enormt saknade mamma!

Jag å Josefin i våra bunader i Sätra Brunn -97

Kommentera

Publiceras ej