Utöya.

0kommentarer

Precis som nu, så var jag även i Turkiet vid denna tid förra året.
Vi skulle gå å äta på en helt ny restaruang och såg fram emot det. Vi hinner inte ens beställa våran mat förräns personalen börjar rulla ut tv-apparter överallt och satte på nyheterna. Det vi möttes av var katastrofen i Norge. Hela restaurangen blev knäpptyst, några satt å grät men de flesta av oss var mestadels förfärligt chockade. Det ofattbara hade skett alldeles för nära oss. I våran skyddade, demokratiska värld.
Hela Alanya kändes tyst denna kväll och överallt sattes skyltar och bord upp med ljus som turkarna burit fram. På skyltarna hade de skrivit på knackig norska "tänd en ljus för offren på Utöya". Det var tända ljus överallt, till och med på alla små bakgator. 
 
Jag har nog aldrig gråtit så mycket under en semester och heller aldrig varit så uppslukad av att följa nyheterna om allt som handlade om denna tragiska händelse. 
 
Väl hemma i Sverige så var det återigen dags att åka till släkten i Norge. Josefin, min pappa och jag åkte gemensamt och jag sa tidigt till dem att jag måste åka förbi Utöya. Men vi hittade inte platsen på någon karta och heller inte på GPS. Men när vi kom till Oslo, så åkte jag bara dit jag trodde att det var och märkligt nog fann vi till rätt plats. Där var det oerhört vackert med massa blommor och ljus. Det var mycket folk på plats och många grät.
 
 
 
Idag är det ett år sen denna händelse. Mina tankar går till alla offrens familj och vänner.
Man brukar alltid säga att tiden läker alla sår men i det här fallet så vet jag inte om det stämmer. Däremot så har kampen för fortsatt demokrati stärkts och att banden mellan oss länder som tror på det blivit oerhört starka efter att idioten Breivik genomförde sitt dåd. 
 
Har läst att Breivik ska få titta på minnesceremonien som sänds på tv. I min värld så slutade alla hans rättigheter till tv samma dag som han beslöt sig för att genomföra sitt brott. 
De enda rättigheterna jag anser att han har är tillgång till ett rakblad och ett rep, vilket ger han två alternativ. Sen hoppas jag att han kan avsluta sitt eget liv i stället för att kosta samhället en massa miljoner!

Kommentera

Publiceras ej