Samtalstimmen

0kommentarer

Idag har jag varit och träffat min inre doktor. Han är lite klurig får jag nog lov att säga. Varje gång så får jag en uppgift med mig och denna gång kräver det att jag tänker till ordentligt.
 
Jag ska skriva ner olika situationer som jag upplever som jobbiga, sen ska jag skriva ner
negativa tankar "inre bilder",
negativa känslor,
negativa handlingar,
negativa somatiska reaktioner.
Därefter tankefel och livsregel.
 
När den "lilla" uppgiften är klar, ska jag finna motbevis och hjälpsammare tankar. Som sagt det här kommer ta en tid och det är väl det som är meningen. Ändra mina invanda tankar och beteenden.
 
Vi pratade mycket om att acceptera. Jag försöker att aldrig döma någon efter utseende, kultur, nationalitet, sexualitet osv. Jag försöker alltid vara nyfiken på personers inre, vem bor inne i den här kroppen, hur tänker hon, vad vill hon, vad har hon fått/vill uppleva, vad tycker hon om att göra osv? Terapauten lyssnar aktivt som 17 och rätt vad det är så utbrister han att det absolut INTE stämmer att jag aldrig dömer nåt efter utseende. Jag för ett krig mot mig själv hela tiden pga mitt ändrade utseende! Så visst har han rätt. 1-0 till honom. :-)
 
Varför är det så lätt att acceptera andra medans jag dömer mig själv så hårt?!
 
Hur som helst så sa han idag att han kommer få "ordning" på mig och det känns ju himla bra. Hahaha
 
Det här med att acceptera är ett stort begrepp. Jag ska lära mig acceptera det som händer runt omkring mig men däremot behöver jag INTE acceptera beteendet. Han lärde mig de tre L L L.
 
Låt Livet Leva
 
Och det ska jag försöka anamma.

Kommentera

Publiceras ej