Funderingar om livet....

1kommentarer

Det händer så mycket tragiska saker runt omkring mig just nu och jag lider med dem som är drabbade. Själv har jag det lugnt just nu och är oerhört tacksam för det och kan förhoppningsvis finnas där för de som behöver ett öra att tala till eller en kram som ger tröst.
 
Jag är en levdnadsglad människa som oftast väljer att se positivt på saker och ting. Glaset är alltid halvfullt, så att säga. Anser att det mesta som händer oss här i livet kan vi själva påverka men dock gäller det inte sjukdom och död. Dessa två ting kan få även den starkaste att välta omkull i förtvivlan.
 
Gällande dödsfall så drabbades min dotters biologiska pappa av hjärntumör när Josefin var 8 veckor gammal och tyvärr så dog han även utav sviter från den sjukdomen. Några år senare så blev även min älskade mamma svårt sjuk under många år och sen gick även hon bort.
Jag fick ofta höra att, " det är tur att du är en så stark som person" eller "sån stor sorg drabbar bara dem som klarar av att bära det" osv.
 
Vet att jag ofta tänkte............vad har jag för val? Tro mig, hade jag haft nåt val, så hade jag alla gånger valt att få ha dessa två oerhört viktiga personer kvar i mitt liv. Men här fick jag aldrig möjlighet att välja.
 
Livet går upp och ner i olika cykler, ibland är man högst upp på berget och känner sig som en "kung i baren" men rätt vad det är så blir man nerpetad därifrån med buller och bång. Ibland känns det som att man inte får vara allt för lycklig, utan då ska man "straffas" och därmed drabbas man själv eller någon i ens närhet av nåt jädrans skit.
 
Jag pratade som vanligt med min kloka far i morse när han skjutsade mig från bilverkstan till jobbet. Tog upp mina funderingar med honom, om varför livet är så upp och ned och om det verkligen ska vara så.
 
Han svar var enkelt.
Det är att uppleva livet, kort och gott. Du kan inte välja att bara uppleva det goda och positiva i livet, det är inte att leva. Det är utav smällarna vi blir ödmjuka inför andra människor och deras livsöden. Anette, se till att de smärtor du gått igenom, kan bli till hjälp för någon som nyss drabbats av något tragiskt.
 
Jag tror att livet oftast rullar på i samma rullor dag efter dag. Vi gnäller över vårat jobb, boende, saker vi vill ha å saker vi inte vill ha m.m. En sjukdom eller ett dödsfall, får oss att stanna upp och känna in vad det är som faktiskt betyder nåt här i livet. Å inte fasiken är det alla materiella saker som vi lägger ner så mycket tid å energi på. Utan det är så klart våra relationer till andra människor. Det gäller att ta vara på dessa, vårda dem ömt.
 
Jag har välsignats med en fantastisk familj, där vi står varandra oerhört nära, sen har jag genom åren stött på människor, som blivit mina nära vänner och de är min härliga handplockade familj. Dessa två familjer är allt för mig.
 
Så stanna upp idag och tänk igenom vad ni har att vara tacksamma över, tala om för dem du älskar hur mycket de betyder för dig. Skjut inte på det här för man vet aldrig när det kan vara för sent.
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Anna

22 Aug 2012 16:47

Så sanna, vackra & kloka ord! Hade inte kunnat uttrycka det på ett bättre sätt! <3

Svar: Tack snälla Anna. Massa kramar. <3
Nettan

Kommentera

Publiceras ej