Gastric Bypass/GBP

0kommentarer

Vad är då detta? Jo en överviktsoperation.

Har stått i kö i många år för att få denna operation. Kravet är 40 i BMI i de flesta län men har du några sjukdomar accepteras 35 i BMI.

För ca 2år sen, så blev jag kallad till Akademiska i Uppsala, för att träffa en läkare som skulle godkänna eller ge avslag på en GBP operation. Den gången blev jag nekad. Vilket för mig var helt otippat då jag ätit mediciner för hjärtklappning ett par år. Nedslagen åker jag hem till Vässan igen, gråter hela vägen hem och sjukskriver mig ett par dagar. Mina kära kollegor vet hur mycket det här betydde för mig, så de kommer med en fruktkorg.....gulliga ni. :-)

Men jag ger mig inte i första taget, utan vill absolut veta varför jag inte blev godkänd. Döm om min förvåning när jag fick reda på att det var pga att jag är för positiv, för levnadsglad och påverkas därmed inte så mycket mentalt av min övervikt. Då började min kamp om att återigen få komma tillbaka för en ny värdering. Det tog ett år innan jag var tillbaka i Uppsala, denna gång tillsammans med min vän Cecilia, som stöttade mig. 
Nu fick jag reda på att i Uppsala var väntetiden 6 månader, i Stockholm 3 månader och i Västerås 2år!!!
Självklart hör jag till Västerås. Morr & fräs!! Den dagen var vi flera tjockisar som var där samtidigt, vi träffade en dietist i grupp, fick äta en lunch i 20minuter i den storleken en portion ska vara efter operationen, en läkare kom in och berättade om operationen och sen hade vi enskilda samtal med en sjuksköterska. Där fick jag träffa en fantastisk kvinna, som har hjälpt mig mycket med mitt tankesätt.

Jag blev där och då godkänd för operation men som sagt väntetiden var 2 år. Jag bestämde mig snabbt för att jobba med mitt beteende/mentalt/tankesätt det första året och därefter skulle jag jobba med mitt intag år två. 

Första året gick jag ner 15kg genom att "tänka mig smal". Augusti 2011 så visste jag att det var dags för mig att sätta igång med att ändra min kost. Men precis som det brukar på somrarna, så var det en hel del partaj inbokat, så jag sköt det till 28augusti, (sista stora festen) därefter inge mer festande för min del och sen skulle jag vara mer aktsam på vad jag stoppade i mig. Jag visste att jag hade 1år på mig att fixa till min övervikt. 

September 2011 ett brev från landstinget dimper ned och meddelar mig om att jag ska på inskrivningsbesök hos kirurgen. Hjälp!! Betydligt mycket tidigare än väntat, allt mitt planerande kastades omkull och nu var det dags att verkligen få ordning på min vikt, ett hälsosammare och längre liv. Jippie!! 
Väl där träffade jag en jättegullig sjuksköterska och en trevlig läkare. Fick då reda på att jag var tvungen att sluta snusa samma dag, sagt och gjort. Har varit nikotinfri sedan dess. :-).
Sen har jag fått gå på en dietgruppträff med andra tjockisar, den gav mig verkligen ingenting. Kanske kan det bero på att jag sökt svar via vänner som opererat sig eller via nätet. Har även lämnat EKG och massa andra prover, träffat en riktigt rolig narkosläkare och ytterligare en sjuksköterska.

Min operationstid är 26 oktober 2011,  om 8 dagar. Jag har gått på diet i 12dagar och tappat 5,2 kg och 13cm i midjan. Känns superkul!!!


Kommentera

Publiceras ej