Susanna gästbloggar och delar med sig av sina recept.

7kommentarer

Hej på er!
Nu har jag lovat Nettan att dela med mig av lite recept till er då ni
är många som frågar :)
Jag har alltid bakat och lagat mycket mat! Är oerhört fascinerad över
hur lite mjöl, socker, ägg osv kan bli en så fluffig och god kaka :)
Jag bakar och lagar mat på alla möjliga slags vis och tycker att det
är väldigt intressant att försöka experimentera med recept. Idag var
utmaningen att vara helt utan socker och i det här fallet "dåligt"
mjöl. Dinkelmjöl tolereras av gi-metoden som är en av de mest strikta
om jag förstått saken rätt.





Lussebullar blir tex mest saftiga av rödmjölk osv. men idag använde vi
endast Lättmjölk, kessela som innehåller mycket protein och lite fett.
Istället för socker så använde vi oss av naturligt suckrin.

Så kul att man kan ordna goda alternativ, det är ju trots allt jul :)
Min favorit idag var Chokladpralinerna, smaka som toblerone, sååå
goda! Lussebullarna blev oerhört saftiga och den mjuka pepparkakan
väldigt lik "orginalet". Fikonbollarna blev det för mycket arrak smak
i, då vi hade 2 msk. Glöggen är to die for - ska inte köpa hem någon
färdig glögg i år!!

Hoppas ni får användning av recepten :) Ska även klura ut någonting
gott av mandelmjölet vi även köpte färdigmalt idag. Återkommer med det
här på bästa Nettans blogg :)


Kom ihåg att det är tillåtet att höfta lite och ändra i recepten, det
gör jag hela tiden! Chokladen är 70% choklad av fin kvalitet, bästa är
raw choklad som finns på hälsokosten.






GI glögg!

1 flaska rödvin (75 cl)
1/2 apelsin
1 tsk riven apelsinskal
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk hela nejlikor
2 dl björnbär (går bra med frysta)
1 dl blåbär (går bra med frysta)
3 msk sukrin

Gör så här :
Blanda alla ingredienserna i en stor kastrull. Sätt på värmen på
plattan och ta av kastrullen precis innan det kokar upp. Ta ut
apelsinen efter 20 min. Låt stå under lock i ca 3 h. Värm igen innan
den ska drickas.




Lussebullar

50 gram jäst
100 g smör eller kokosolja
5 dl mjölk (valfri sort)
1 burk kesella
2 pkt saffran 0,5 g
1 dl fruktsocker
0,5 dl sukrin eller sötin (finns i hälsokosten)
1/2 tsk salt
17 dl siktat dinkelmjöl

Gör så här:
Smält fettet och häll i mjölken. Värm till fingervarmt (37 grader).
Smula ner jästen i en bunke och häll över vätskan och rör om så att
jästen löser sig.
Tillsätt alla ingredienser och arbeta degen väl. Låt jäsa övertäckt i
ca 1 h. Knåda degen och baka ut till ca 40 st små bullar. Låt jäsa i
ytterligare 30 min. Ett tips är att låta bullarna ”jäsa ihop” så att
de blir extra saftiga. Sätt ugnen på 225 grader.
När bullarna är färdig jästa penslar du dem med ett ägg. Garnera med
russin om du vill!

Grädda i mitten av ugnen ca 6 min



Fikonbollar

250 gr torkade fikon
1,5 dl ströbröd
2 msk punsch/arraksarom (räcker med 1 msk)
75 gr mörk choklad

Gör så här
Skär bort skaften på fikonen.

Blanda fikon, ströbröd och punsch i en matberedare. Kör till en smet.

Rulla till bollar.

Smält chokladen.

Doppa halva bollen i choklad.


1 Näve sötmandel
1 Näve cashewnötter, osaltade
1 Näve Hasselnötter
(Ta nötter du tycker om)
Choklad

Smält choklad i vattenbad ca. 70g. Hacka nötterna i SMÅ bitar. Rör i chokladen.
Häll i pralinform. (Hittade min på House of Västerås) Finns även på Cervera.
Låt stelna.








Mjukpepparkaka (lite fusk med pepparkakskryddor, kan även använda
enskilda kryddor)

150 g smör
3 st ägg
3,5 dl suckrin
2,5 dl lättfil
4 dl dinkelmjöl
3 tsk bakpulver
1 påse santa maria pepparkakskryddor


GÖR SÅ HÄR
1. Smält matfettet och låt det svalna. Rör ihop ägg, suckrin pösigt.
2. Tillsätt fil och matfettet.
3. Blanda de torra ingredienserna. Mjölet, bakpulvret och kryddorna.
3. Häll smeten i en smord och bröad form (2 liter).
4. Grädda på galler på första falsen nerifrån i 175-200 grader i 50-60
minuter eller tills kakan känns torr.

LYCKA TILL :)

7 kommentarer

satu(susannas mamma)

05 Dec 2011 10:19

hej Nettan,har hört en hel del goa saker om dig,ooh önskar jag vore där ni verkar ha det så mysigt,hoppas vi ses någon gång.puss till Susanna(söta)

Nettan

05 Dec 2011 12:53

Hej Satu.

Tack så mycket.

Du har verkligen en fantastisk dotter men det vet du ju redan. :-).



Vi får försöka sammanstråla någongång.

Önskar er en god jul.

carina.hjelm

06 Dec 2011 10:02

Carina Hjelm

06 Dec 2011 10:05

Hej Nettan



Gissa om jag och Lars-Erik är glada över att Tobias har en sån härlig och mysig tjej som Susanna.



God Jul Önskar Carina o Lars-Erik

Nettan

06 Dec 2011 23:07

Hej Carina.



De passar varandra handen i handsken. Supersöta ihop. :-)



Ni föräldrar har gjort ett underbart jobb med era barn, jag är den första att gratulera. Härligt att se unga människor vara så goa som dessa. Och så har vi ju Macke också som jag fått äran att lära känna.



Tillönskar hela familjen Hjelm en underbar jul med massa familjemys. Och kanske är det så att ni hunnit bli farmor och farfar.

Nettan

06 Dec 2011 23:15

Fick en fråga direkt som löd.



- Är Susanna på tjocken?



Vill förtydliga att Tobbe har en storebror som väntar barn med sin käresta.



Susanna

07 Dec 2011 22:41

Ni är för härliga mina bästa tjejer :-)

Nu får ni provbaka lite också! Hihi... Eller provsmaka kanske :-)



Jag är inte på tjocken, hahah. Men längtar tills vi får mysa o låna bebben lite.



Stor kram till er <3

Kommentera

Publiceras ej